DE MANNEN VAN ‘T WAASLAND

Voetbalploeg Waasland Beveren of het Land van Waas: de eerste associaties het gebied Waasland. Echter, het Waasland heeft nog veel meer te bieden dan voetbal en de start van de agrarische revolutie. Al eens gehoord van de mannen van ’t Waasland?

sinds een aantal jaar wordt de Belgische hip hop scene gedomineerd door artiesten rechtstreeks uit het Waasland. Woodie Smalls en K1D staan ongetwijfeld aan het stuur. Zij creëerden van het Waasland een broedplaats voor muziek en mogen zichzelf ondertussen in het rijtje van top 5 Belgische artiesten zetten.

Omdat Woodie en K1D in het Engels rappen, hebben zij het Waasland minimaal op de kaart gezet. Wel zijn de mannen een grote inspiratie geweest voor andere Waaslanders met ambitie in de muziekindustrie. Door Woodie en K1D zien zij in dat het weldegelijk mogelijk is om door te breken met muziek.

Het Waasland gaat Vlaamse concurrentie niet uit de weg. Ze streven ernaar om een bekend begrip in de Vlaamse hip hop industrie te worden. Krachten worden gebundeld en de Waaslanders besparen kosten noch moeite om te laten zien wat ze waard zijn.

GUY ROH

Videoclip Se7en

Allereerst spreek ik met Guy Roh, een creatieve duizendpoot rechtstreeks uit het Waasland. ‘Vijf jaar geleden ben ik begonnen met het maken van muziek. Ik zat toen nog op de middelbare school.’ Vertelt Guy Roh. Het begon allemaal als kleine hobby, maar groeide al snel uit tot een grote passie. ‘Ik was constant bezig met online zoeken naar samples. Daar maakte ik dan beats van,’ gaat hij verder. ‘Nu combineer ik mijn rap carrière met een full-time job, maar er gaat geen dag voorbij dat mijn apparatuur onaangeraakt blijft.’ Dat Guy Roh momenteel zo actief bezig is met muziek, komt omdat er tegenwoordig veel meer mogelijkheden zijn om professioneel aan de slag te gaan.

Er verschijnt een vonkje in Guy Roh’s ogen wanneer ik hem vraag naar wat hij dan precies wil. ‘Ik vind het belangrijk om onafhankelijk te blijven. Ik weet het beste wat ik wil, daarom doe ik zowel de zang als de mix van mijn muziek,’ zegt hij. Of dat geen gedoe is? ‘Ja zeker,’ zegt Guy Roh. ‘Het is een uitdaging, maar ik doe het graag.’

‘Soms moet ik wel honderd keer naar mijn eigen stem luisteren tijdens het bewerken. Dat is confronterend, maar wel part of the job,’ zegt Guy Roh. Je kunt wel stellen dat de Waaslander een echte perfectionist is. Dat wordt meer dan duidelijk wanneer ik hem vraag naar zijn project “The Blackest Shade of Pink”. ‘Ik broed al jaren op dit project. Oorspronkelijk had ik een hele andere weg in willen slaan. Een traditioneel rap album zou het worden,’ vertelt hij. ‘Raps over old school beats en zo. Toen raakte ik een beetje uit die fase en besloot ik: het is tijd om het over een andere boeg te gooien.’

Het eindproduct is uniek. Je kunt geen label op de artiest of op het project plakken. Guy Roh verrast vriend en vijand met zijn bijzondere sound. Net wanneer je denkt dat je de formule begrijpt, zet het volgende nummer in met weer een geheel eige flavour. Eigenlijk valt Guy Roh met niemand te vergelijken, maar als ik dan toch een poging mag wagen – vergelijk ik hem met Pharrell Williams. Beide heren staan bekend om de combinatie van eigen productie en zang. Ook weten ze allenbei een goede balans tussen deze te vinden.

‘Mijn prioriteiten?’ herhaalt Guy Roh mijn vraag. ‘Die liggen niet bij het doorbreken als productent of als rapper. Veel liever zou ik beide combineren. Ik heb wel eens een discussie met een ingenieur in de studio over de productie van bepaalde nummers. Ik wil dan wel gewoon weten wat er aan de hand is in plaats van met mijn mond vol tanden geen idee te hebben wat er gaande is,’ zegt hij.

Dat de Waaslandse scene momenteel een groei doormaakt, is bij Guy Roh niet onopgemerkt gebleven. ‘Ik voel me trots om deel uit te maken van dit hele gebeuren. Grote namen als Woodie Smalls en K1D inspireren mij enorm. Als deze  small town heroes het kunnen, moet ik het ook kunnen!’ zegt hij enthousiast. ‘Toch blijft het een beetje spijtig dat de Waaslandse scene niet de erkenning krijgt die zij verdient. Ik denk toch dat dat te maken heeft met de taalbarrière,’ zegt hij. Guy Roh beweert dat veel mensen niet eens weten dat Woodie bijvoorbeeld uit Sint-Niklaas komt omdat hij Engelse raps schrijft. ‘Antwerps of Brussels herken je gelijk, die herkenning is bij Waaslandse artiesten toch iets verder te zoeken.’

LIL SIL

Vrasenaar Lil Sil neemt op 18-jarige leeftijd een kijkje in de scene. En hoe. Met zijn track “Ballin” is hij een veelbelovende nieuwkomer. Naar eigen zeggen is de jonge kerel altijd al gefascineerd geweest van muziek. ‘Ik ben altijd bezig met melodieën in mijn hoofd. Toen ik naar België kwam besloot ik muziek serieus te nemen.’ zegt hij. Sindsdien is hij veel in de studio te vinden.

Tijdens het spelen van de populaire game Fortnite is zijn eerste track “Ballin” ontstaan. ‘Ik pauzeerde de game en surfte naar Youtube. Een vriend van mij, een producer uit Sint-Niklaas, mailde mij een beat om op te rappen. In een minuut of 10 was mijn tekst klaar,’ vertelt Lil Sil. Of het altijd zo snel gaat? ‘Het verschilt. Soms ben ik op een half uurtje klaar, met andere tracks neem ik ruim mijn tijd.’

De artiest wordt op sociale media vaak getagd in gameplay van Fortnite, de makers ervan komen van over de hele wereld, maar zijn meest groeiende fanbase bevindt zich in Sint-Niklaas, wist hij zelf te zeggen.

Een tweede track volgde gauw. “91” behaalde maar liefst 1 miljoen weergaven op Youtube. ‘Een kennis van mij zag potentie en plaatste mijn videoclip op een populairToen is het balletje gaan rollen,’ vertelt Lil Sil. 91 staat voor de postcode van Beveren. ‘Dit is heel bewust. Ik vind het belangrijk om mijn woonplaats te vertegenwoordigen en trouw te blijven aan mezelf. Daarom rap ik veel over de dingen die ik meemaak. Daar is mijn woonplaats natuurlijk groot onderdeel van.’

De jonge artiest is goed bezig. Ook bij onze noorderburen valt hij goed in de smaak. Hij krijgt lof van ADF Samski, het broertje van de beroemde Nederhopper Ronnie Flex. ‘Ik stuurde hem een onuitgebrachte track. Hij reageerde hierop met motiverende woorden. Heel tof!’ zegt Lil Sil. ‘Daarnaast word ik regelmatig vergeleken met Amerikaanse rappers als Lil Tecca en Lil Mosey. Dit vind ik grappig, maar ik blijf natuurlijk gewoon Lil Sil,’ lacht hij.

LORDESTEEZUS

Het internet is een vraagbak voor de meest uiteenlopende zaken. Op 14-jarige leeftijd vond de Sint-Niklase rapper Lordesteezus video’s van Stromae waarin hij uitlegt hoe je muziek creëert. ‘Ik was er gelijk van onder de indruk,’ zegt hij. ‘Ik begon beats te maken, maar stopte hier na een tijdje mee,’ gaat hij verder. ‘Toch liet muziek mij niet los. Op 16-jarige leeftijd begon ik raps op te nemen met beats die ik vond op Youtube.’

Dat Lordesteezus afkomstig is uit het Waasland, steekt hij niet onder stoelen of banken. ‘Mijn afkomst heeft deels invloed gehad. Mijn woonplaats en vrienden hebben mij gevormd tot de persoon die ik nu ben. Ook de vier jaar die ik in Engeland heb doorgebracht heeft is bepalend geweest voor mijn manier van denken,’ zegt hij.

‘Het grote succes van de Waaslandse scene?’ vraagt Lordesteezus. ‘Er is hier veel talent. Alleen al in mijn buurt zijn enkele grote namen aanwezig in het hip hop landschap van vandaag. Dan heb ik het nog niet eens over al het onontdekte talent,’ zegt hij. Het onderscheid van een grootstad als Brussel of Antwerpen ligt volgens de rapper in de hechtere band die er tussen artiesten ontstaat in een kleinere stad als Sint-Niklaas. ‘Dat is iets typerends aan deze community. Waaslandse artiesten vertegenwoordigen zichzelf als collectief. We zijn niet schuw om andere opkomende artiesten te pushen op sociale media.’

Sprake van jaloezie is er volgens Lordesteezus niet. ‘Wij misgunnen niet. Wanneer er een nieuwe artiest opduikt uit de regio, staan collega’s klaar om hem of haar met open armen te ontvangen,’ zegt hij. ‘Die band is anders in andere regio’s. Het Waasland is een kleinere underdog. Daarom moeten wij ons wel verenigen. Maar als team bereiken we heel veel!’

‘Zo heb ik bijvoorbeeld samengewerkt met K1D voor de track “Airplane mode” en met Woodie Smalls voor de track “Steak Sauce”. Met Woodie heb ik opgetreden in de Brusselse concertzaal AB,’ zegt Lordesteezus. Hij kent beide heren als van jongs af aan en woonde zelfs in dezelfde straat als K1D. ‘Hij was altijd bezig met muziek en is een grote motivatie geweest. Ook voor advies kon ik altijd bij K1D terecht,’ zegt hij. ‘Samenwerken met mensen uit de buurt, of gewoon Belgen in het algemeen, vind ik tof. Deze samenwerkingen ontstaan spontaan en verlopen vlot. Het is gewoon fun en viben,’ zegt hij.

‘Er zou veel meer geluisterd moeten worden naar muziek van Belgische artiesten die nog niet op de radio gedraaid wordt,’ zegt Lordesteezus. Aan de support en liefde van artiesten onderling kan het volgens hem niet liggen. ‘Een paar jaar geleden werkten artiesten nog veel gescheiden, maar de wave van jongere artiesten heeft daar een duidelijk verschil in gebracht. Er is nog een lange weg te gaan, maar er is zeker progressie,’ zegt hij. ‘In de tussentijd blijf ik mijn ambities naar de toekomst uitbouwen. Ik werk aan mijn brand en ben druk bezig met het creëren van mijn eigen kleine wereld.’

SEPIA

Sepia is al twee jaar een begrip in de muziekindustrie. Het alterego van Ward Van De Voorde werd ontdekt in het laatste jaar van zijn middelbare school door de frontman van Karree Konfituur. Sepia bracht zijn nummer “Richting” uit en werd door Bart Foubert, zijn klastitularis, in contact gebracht met de juiste mensen. De frontman zorgde ervoor dat Sepia kon optreden in de Stadsschouwburg van Sint-Niklaas tijdens de CD-voorstelling van Karree Konfituur.

Sepia was niet de eerste keuze wat betreft artiestennaam. ‘Ik zocht naar een naam met de kleur grijs. Ik kwam er snel achter dat die al bezet was door de artiest TheColorGrey. De Belgische groep Safi & Spreej heeft een nummer dat Sepia heet. Sepia is ook een kleurenfilter en past perfect de melancholische stijl van mijn muziek,’ vertelt de artiest.

Naast rappen houdt de artiest zich ook bezig met produceren. Voor zijn eigen muziek probeert hij het meeste zelf te doen, omdat hij het beste weet welke richting hij uit wil. ‘Als je werkt met een producer, moet je deze veel bijsturen en continu zorgen dat je op dezelfde lijn zit. Daarnaast vind ik muziek maken ook gewoon heel leuk,’ zegt hij. ‘Mijn inspiratie komt voornamelijk uit het Nederhop circuit. Mijn smaak ligt bij Nederhoppers als Fresku. Het is daarom moeilijk om inspiratie bij Belgische rappers te halen.’

Daarnaast haalt Sepia zijn inspiratie uit wat hij in het dagelijks leven meemaakt. ‘Omgeving Sint-Niklaas heeft daar een grote invloed op gehad. In een dorp is alles iets rustiger. In een grote stad kom je daarentegen meer in aanraking met verschillende soorten mensen en belevingen,’ zegt hij. Een gebeurtenis die veel indruk op hem heeft gemaakt is het verlies van een goede vriend. ‘In het vierde middelbaar kreeg hij een hartaanval in zijn slaap. Ik wist dat ik een nummer aan hem wilde opdragen, maar heb de situatie eerst even laten rusten. Dan kan ik het achteraf wat objectiever bekijken in plaats van dat ik direct uit heftige emotie ga schrijven.

In het hip hop genre is het niet absurd als een artiest in enkele uurtjes een aantal tracks afwerkt. Voor Sepia ligt dat anders. ‘Ik neem echt de tijd als ik werk aan nieuwe nummers. Ik werk liever niet in sneltempo, dat gaat volgens mij ten koste van de kwaliteit,’ vertelt hij. ‘De Nederlandstalige hip hop krijgt nog steeds niet de aandacht die het verdient, vind ik. De Waaslandse scene is bezig met een inhaalbeweging, maar vooralsnog profiteren voornamelijk Engelstalige rappers daarvan,’ zegt hij. ‘Het Waasland heeft nood aan een soort Lil Kleine, die hit na hit scoort en de regio op de kaart weet te zetten. In je moedertaal kun je je toch het beste uitdrukken.’

Na een proces van een drietal jaar, kunnen we na de zomer eindelijk het project van Sepia verwachten. ‘Ik kan er nog weinig over zeggen, maar jij mag alvast weten dat ik één track op het album volledig zelf geproduceerd heb,’ zegt hij.

De mannen van ’t Waasland weten hoe ze de aandacht van het publiek moeten trekken. Ze zijn zich bewust van hun eigen zwakte, maar weten tegelijkertijd ook hoe ze hun krachten moeten benutten. De toppers van het vak zijn het levende bewijs van dat het aantrekkelijker is om in het Engels te rappen. Maar dit stopt de ambitieuze Waaslanders niet om bij hun moedertaal te blijven.

Onze Noorderburen blijven wat dat betreft een goede motivatie: zij rappen in het Nederlands en worden zeer goed ontvangen. Volgens professionals ligt dat bij de Belgen iets anders, omdat het Vlaamse dialect en de verschillende accenten worden gezien als een vrij flauwe taal: het valt onvoldoende op.

De mannen van ’t Waasland bundelen hun krachten en laten hun talenten slagen als team. Juist door die eenheid kunnen grote honden doorbreken. Een typsich Waaslandse mentaliteit als je het mij vraagt: gezien worden als de underdog, maar er alles aan doen om te overwinnen wat er op je pad komt. Er komt een veelbelovende gemeenschap op. Nieuwkomers kunnen veel leren van de vorige generatie. De oude garde heeft een naam op de kaart gezet. Het is aan de jongeren om de naam van Het Waasland te dragen en te verheffen.